خطر انحلال استارت‌آپ‌های دیجیتال

شرایط اقتصادی، تحریم‌ها، ناپایداری و محدودیت‌های اینترنت، اکوسیستم استارت‌آپی کشور را تضعیف کرده‌اند. با این حال آنهایی هم که با وجود ریسک‌های بسیار اقدام به فعالیت در این حوزه می‌کنند، در همان مراحل ابتدایی با چالش‌های بسیاری روبه‌رو می‌شوند. حالا ظاهرا یک چالش دیگر هم پیش‌روی استارت‌آپ‌ها قرار دارد و آن دریافت مجوز از طریق درگاه ملی مجوزهاست.

در حالی که رئیس مرکز بهبود کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی در اردیبهشت ماه از صدور ۳۰۰ هزار مجوز کسب‌وکار به شکل غیرحضوری خبر داده بود، هفته گذشته مدیرعامل اپلیکیشن سوخت‌رسان پلاک اعلام کرد که با جلوگیری از فعالیت این اپلیکیشن و همچنین تاخیر سه‌ماهه در فرآیند صدور مجوز توسط درگاه ملی مجوزها، پلاک در معرض انحلال کامل قرار گرفته است. در همین راستا نایب‌رئیس دوم اتاق اصناف تهران هم روز یکشنبه ضمن تاکید بر اینکه این سامانه هیچ تاثیری در تسهیل و تسریع روند صدور جواز کسب نداشته است، اظهار کرد که صدور جواز کسب با روند فعلی می‌تواند آسیب‌های جدی به کسب‌وکارها وارد کند.

چالش جدید برای کسب‌وکارها

آن‌طور که از آمار منتشر شده توسط درگاه ملی مجوزها پیداست، از زمانی که طرح راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها به تصویب مجلس رسید و در دستور کار دولت قرار گرفت، تاکنون درگاه ملی مجوزها حتی نتوانسته به نیمی از درخواست‌ها هم پاسخ دهد. در آن زمان کمیسیون تلفیق به دولت تکلیف کرد کلیه امور مربوط به مجوزهای کسب‌وکار از قبیل دریافت تقاضا، پاسخ‌دهی به استعلام‌ها و تاییدیه‌ها و صدور مجوز از اول خرداد ۱۴۰۱ از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور انجام شود. وزارت اقتصاد نیز در اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرده بود که همه پروانه‌های کسب‌وکاری کشور بدون نیاز به حضور و بوروکراسی اداری، از طریق درگاه ملی مجوزها و به شکل الکترونیکی بررسی خواهد شد. اما همچنان درگاه ملی مجوزها قادر به صدور صد‌درصدی مجوزها در زمان معمول نیست و بسیاری از مجوزها با تاخیر در صدور مواجه می‌شوند.

در همین راستا مدیرعامل اپلیکیشن سوخت‌رسان پلاک اواخر هفته گذشته اظهار کرد که جلوگیری از فعالیت این اپلیکیشن و همچنین تاخیر سه‌ماهه در صدور مجوز برای آن، از طریق درگاه ملی مجوزها باعث شده است تا این اپلیکیشن در معرض انحلال کامل قرار بگیرد. آن‌طور که مدیرعامل پلاک می‌گوید بعد از جلوگیری وزارت اقتصاد از فعالیت این اپلیکیشن و الزام این شرکت به دریافت مجوز از درگاه ملی مجوز، هنوز و با وجود پیگیری‌های فراوان نتوانسته‌اند مجوز فعالیت پلاک را از درگاه ملی مجوزها اخذ کنند. در نامه‌ای که شرکت پلاک به رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد ارسال کرده، آمده است که تاخیر سه ماهه جهت صدور مجوز برای این اپلیکیشن از طریق درگاه ملی مجوزها، این شرکت را دچار مشکلات جدی کرده است.

درگاه ملی مجوزها ‌اکنون وارد فاز دوم اجرای خود شده است، اما اصناف و کسب‌وکارها نسبت به کندی صدور مجوز در این درگاه، معترض هستند. این در حالی است که امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار از اتصال ۹۶ درصدی مجوز دستگاه‌های اجرایی در گام اول درگاه ملی خبر داده و بر اعلام بخشنامه و مقررات دستگاه‌ اجرایی در گام دوم تاکید می‌کند. گزارش درگاه ملی مجوزها بیانگر نسبت ۱۰درصدی درخواست مجوز نسبت به صدور مجوز است و تاکنون کمتر مجوزی در فرصت سه‌روزه‌ای که وعده وزارت اقتصاد بود، به مرحله صدور رسیده است. در نامه‌ای که شرکت پلاک به رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد ارسال کرده، آمده است: «در پی گذشت بیش از ۵۰ روز جلوگیری از فعالیت خودروهای سوخت‌رسان پلاک و ثبت درخواست از طریق درگاه ملی مجوزها، متاسفانه این پیگیری‌ها نتیجه‌ای عملیاتی نداشته است.»

در بخش دیگری از این نامه، پلاک به تعدیل ۱۰ نفر از کارکنان این شرکت اشاره کرده است. در این نامه تاکید شده است: «برای جلوگیری از انحلال کامل شرکت پلاک با ۴۰ نفر نیروی مستقیم و ظرفیت توزیع بنزین روزانه به بیش از هزار کاربر، تا زمانی که ایرادات و ابهامات صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها رفع نشده است، وزارت اقتصاد دستور مجوز موقت برای فعالیت این شرکت صادر کند.» تاخیر سه‌ماهه در صدور مجوز و جلوگیری از فعالیت اپلیکیشن پلاک در حالی اتفاق افتاده است که وزارت اقتصاد اعلام کرده در طول یک سال گذشته بیش از نیم میلیون مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها به صورت الکترونیکی صادر شده است. با این حال، همچنان نیمی از درخواست‌های مجوز با تاخیر در صدور مجوز یا رد درخواست مواجه هستند و تاکنون متولیان درگاه ملی مجوزها به این مشکل پاسخی نداده‌اند.

امتیاز دهید

تگ ها:

نظر دهید

پاسخ دهید

15 − 7 =

دنبال‌ چی
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0