طبق آخرین پیمایش انجام شده در سال گذشته، ۳۴میلیون نفر در کشور ما مخاطب بازیهای رایانهای هستند که از این میان ۵ میلیون نفر به صورت حرفهای بازی میکنند. بنابراین طبق گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازیهای رایانهای پس از موسیقی، بالاترین میزان مصرف فرهنگی را به خود اختصاص دادهاند. با این حال، یکی از مشکلاتی که گیمرها طی سالهای گذشته با آن روبهرو بودند، پایین بودن سرعت دانلود بازیها و آپدیت آنها به همراه پینگ یا زمان تاخیر بالای بازی آنلاین بود که سبب اختلال و تجربه کاربردی نامناسب گیمرها در ایران میشد. برای حل این مشکل عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده داد حتما راهحلی را برای این موضوع درنظر میگیرد که زمستان سال گذشته در راستای وعده وزیر ارتباطات سایت اپلیکیشن کاهش پینگ بازیهای رایانهای رونمایی و با همکاری بخش خصوصی بنیاد ملی بازیهای رایانهای و شرکت ارتباطات زیرساخت به نام رادار بازی راهاندازی شد.
همچنین به تازگی محمدامین حاجیهاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در مراسم افتتاح مرکز پایش کیفیت زیرساخت بازیهای ایرانی گفته است این بنیاد از ماهها پیش با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چالشهای بازیسازان ایرانی در بخش زیرساخت و شبکه را پیگیری کرده است. وی فعالیت مرکز رشد بنیاد ملی بازیهای رایانهای را سازوکاری برای آموزش و حمایت از علاقهمندان به بازیسازی در سراسر کشور دانست و از برگزاری کارگاههای آموزشی در ۸ استان و تربیت بیش از ۸۰۰ بازیساز خبر داد. از سوی دیگر بر اساس آخرین پیمایشی که بنیاد ملی بازیهای رایانهای تا انتهای سال ۱۴۰۰ انجام داده، از هر ۱۰۰ ایرانی، ۴۰ نفر بازی دیجیتال (گیم) انجام میدهند. به این ترتیب، در سال ۱۴۰۰ از هر ۱۰۰مرد، ۴۶ نفر و از هر ۱۰۰ زن ایرانی ۳۵ نفر بازیکن هستند؛ این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ این تعداد در میان بانوان ۲۹ نفر بود. گفته شده میانگین سنی بازیکنان ایرانی ۲۳ سال بوده که این افراد بهطور میانگین ۹۵ دقیقه در روز بازی (گیم) میکنند. متوسط مردانِ بازیکن ۱۱۵ دقیقه و متوسط زنانِ بازیکن ۶۴دقیقه در روز است و تقریبا ۵۸ درصد گیمرها آنلاین و ۵۶ درصد کل آنها هر روز بازی میکنند.
/ایسنا