آغازی دوباره برای «ابرآروان»

بعد از گذشت یک سال و نیم ، شرکت ایرانی«ابرآروان» از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شد.

به گزارش «دنبالِ‌چی»، شرکت ابرآروان اعلام کرد با شکایت و ارائه مستندات فنی و حقوقی به دیوان دادگستری اروپا، سرانجام اتحادیه اروپا در تاریخ 17 فروردین ماه 1403 ، شرکت آروان‌کلاد را از فهرست افراد و نهادهای تحت تحریم خود حذف کرد؛ اما داستان تحریم ابرآروان از سوی اتحادیه اروپا چه بود؟

تحریم‌های سریالی علیه شرکت و نهادهای ایرانی، داستان تکراری است که هر چندماه یکبار به بهانه‌های مختلف از سوی نهادهای بین المللی اعمال و رسانه‌ای می‌شود؛ آبان ۱۴۰۱ بود که همزمان با بحبوحه تنش‌ها و اعتراضات داخلی، صابون تحریم‎های اروپا به بدن شرکت ابرآروان هم خورد و ارائه خدمات این شرکت با محدودیت بین المللی رو به رو شد.

هرچند این شرکت از زمان اعتراضات آبان ۹۸ به‌دنبال افزایش قیمت بنزین و قطعی کامل اینترنت کشور، مورد انتقادهای شدید کاربران قرار گرفته بود و در سال 1401درست زمانی که چند ایمیل از ابر آروان در فضای مجازی منتشر شد که به ایمیل‌های مراجع قضایی پاسخ داده بودند مورد هجمه و شانتاژ رسانه‌ای در سطح بین المل قرار گرفت.

در این بین اتحادیه اروپا در سال 1401 با این ادعا که ابرآروان در مسیر محدودیت دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت اقداماتی انجام می‌دهد، این شرکت فعال در حوزه‌ی فناوری ابری را در لیست تحریم‌های خود گنجاند؛ هرچند مسئولان ابر آروان در رویدادها، مصاحبه‌ها و بیانیه‌های خود همواره این موضوع را تکذیب کردند و رسالت کاری خود را جدایی از این حواشی ساختگی  و دورغ‌پراکنی دانستند اما این شرکت طی چندسال اخیر مورد چالش های ناروایی قرار گرفت.

در اصل شرکت ابر آروان از سال ۱۳۹۴ در حوزه‌ فناوری ابری فعالیت دارد و دارای خدمات بین‌المللی مانند شبکه توزیع محتوا (CDN)، سرور ابری، پلتفرم ویدیویی، کانتینر ابری و آبجکت استوریج برای تامین زیرساخت کسب‌وکارهای آنلاین، سازمان‌ها و استارت‌آپ‌ها است. طی مدت کوتاهی، این شرکت جوان در اکوسیستم استارتاپی کشور به موفقیت های چشمگیری دست‌ یافت به‌طوری که اکنون دارای ۴۰ پاپ‌سایت در سراسر ایران و جهان است و به بیش از 200 هزار مشتری داخلی و خارجی خدمات می‌دهد.

به گفته امیر ناظمی، پژوهشگر و ‌معاون وقت وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، حاشیه‌سازی برای کسب و کارهای موفق در اکوسیستم استارتاپی کشور ناشی از تفکرات بی اساس عده ای است که معتقدند بازیگران موفق در این عرصه وابسته به حاکمیت هستند؛ چراکه در وضعیت فعلی ایران، هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بدون زدوبند، موفقیتی به دست آورد. این گزاره‌ای است که آنها علاقه‌مند به تقویتش هستند. پس باتوجه به اینکه رشد اکوسیستم استارت‌آپی ایران می‌توانست یکی از نقاط امیدبخش به جامعه باشد، توسط این گروه‌ها مورد حمله قرار می‌گیرد.

ناظمی در گفتگویی در خصوص چرایی حواشی و هجمه‌های اخیر به شرکت ابرآروان که در نهایت منجر به تحریم آن شد، گفته بود: «تعارض منافع ایجادشده برای برخی شرکت‌های خصولتی عامل مهم در شگل گیری این جریان‌سازی ناروا به ابرآروان بود به طوری که آنها بدون هیچ ملاحظه‌ای، هر چیزی را قربانی کنند. هنگامی که قرار شد شرکت‌های ابری تقویت شوند و زیرساخت‌های دولتی در اختیار این شرکت‌های خصوصی و غالباً جوان قرار گیرد، نهادهایی به‌شدت مخالف این اتفاق بودند. مخالفت آنها جدای از تعارض منافع دلایل دیگری هم داشت و از تمایل‌شان به اینکه همه امکانات و زیرساخت‌های دولتی در اختیار نهادهای خصولتی قرار بگیرد، برمی‌آمد. ضمن اینکه مخالفت در ترسی که گروه‌های ایدئولوژیک همواره از باز شدن فضای مشارکت داشته‌اند، ریشه داشت. وضعیتی که درنهایت به موضع‌گیری‌های شکل‌گرفته علیه ابرآروان منجر شد.

فارغ از حواشی چندساله ای که برای این شرکت فناورانه ایجاد شد، با پیگیری‌های جدی و حقوقی ابراروان سرانجام این شرکت در 17 فروردین سال 1403 از لیست تحریم های اتحادیه اروپا خارج شد؛ هر چند نام این شرکت کماکان در لیست تحریم های آمریکا، استرالیا و بریتانیا قرار دارد اما حذف نام ابرآروان از لیست تحریم های اتحادیه اروپا می‌تواند بارقه‌ای از امید و آغازی دوباره برای «ابرآروان» باشد.

امتیاز دهید
نظر دهید

پاسخ دهید

3 × 5 =

دنبال‌ چی
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0