تردز به عنوان رقیب توئیتر توانست از نظر تعداد ثبت نام از چتجیپیتی پیشی بگیرد.
مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا، گفت: تردز طی 5 روز پس از راهاندازی، از 100 میلیون ثبتنام عبور کرد و به رکورد چتجیپیتی به عنوان سریعترین پلتفرم آنلاین در حال رشد دست یافت.
تردز از زمان راهاندازی خود در روز چهارشنبه رکوردهایی را برای رشد کاربران به ثبت رسانده است و با پیوستن افراد مشهور، سیاستمداران و سایر خبرسازان، از نظر تحلیلگران به عنوان اولین تهدید جدی برای اپلیکیشن متعلق به ایلان ماسک شناخته میشود.
زاکربرگ طی پستی در تردز این نقطه عطف را اعلام کرد و گفت که این ثبتنام ها در حالی رخ داده که ما هنوز تبلیغات زیادی را فعال نکرده ایم.
سرعت این برنامه برای رسیدن به 100 میلیون کاربر بسیار سریعتر از چتجیپیتی متعلق به اپن ای آی بود که در ژانویه(دی-بهمن) حدود دو ماه پس از راه اندازی خود به پرثبتنام ترین برنامه در تاریخ تبدیل شد.
طبق آخرین افشای عمومی، توئیتر قبل از تصاحب ماسک تا جولای سال گذشته نزدیک به 240 میلیون کاربر فعال روزانه قابل کسب درآمد داشته است، اگرچه دادههای شرکتهای تحلیل وب نشان میدهد که پس از آن استفاده از آن کاهش یافته است.
به گفته سیمیلار وب، در روزهای پس از راه اندازی تردز، ترافیک وب توئیتر نسبت به سال قبل 11 درصد کاهش یافت، در حالی که در ژوئن(خرداد-تیر) سال گذشته 4 درصد کاهش داشته است.
متیو پرینس، مدیر عامل شرکت زیرساخت اینترنتی کلاودفلر، نموداری را به اشتراک گذاشت و گفت که ترافیک توئیتر در حال کاهش است.
لیندا یاکارینو، مدیر عامل توئیتر روز دوشنبه در توئیتی اعلام کرد که این پلتفرم هفته گذشته بزرگترین روز استفاده خود را از فوریه(بهمن) داشته است، بدون اینکه جزئیاتی ارائه کند. او در توئیتی نوشت: «فقط یک توئیتر وجود دارد.»
ماسک در توئیتی نوشت: «فکر میکنم ممکن است در این هفته به یک رکورد تاریخی دست پیدا کنیم.»
در حالی که تردز اولین تلاش برای به چالش کشیدن توئیتر نیست، سایر رقبای در حال رشد مانند ماستودون، بلواسکای، تروت سوشال و T2 همگی در این مرحله هستند.
طبق آمار تعداد کاربران روزانه که ماستودون ارائه می دهد در مجموع حدود 7.7 میلیون کاربر دارد، اگرچه کمتر از 2 میلیون نفر از آنها به طور فعال از این سرویس استفاده می کنند.
بلواسکای(سرویس جدیدی که توسط بنیانگذار توئیتر جک دورسی پشتیبانی میشود) از زمان راهاندازی نسخه بتای فقط دعوتشده در ماه فوریه، ۲۶۵هزار کاربر را ثبت نام کرده است و طبق گفتههای یک سخنگوی، فهرست انتظاری حدود ۲ میلیون نفر دیگر دارد.
طبق داده های سیمیلار وب، دو پلتفرم رسانه اجتماعی برای محافظه کاران سیاسی GETTR و تروت سوشال که توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده تأسیس شد، به ترتیب 144هزار و 607هزار کاربر ماهانه دارد.
ماسک در واکنش به ثبتنام افراد در تردز آن را مسخره کرد و با تهدید به شکایت از متا پاسخ داد و مدعی شد که این غول رسانه اجتماعی از اسرار تجاری و سایر اطلاعات محرمانه توئیتر برای ساخت این برنامه استفاده کرده است. کارشناسان حقوقی می گویند که اثبات این ادعا ممکن است سخت باشد.
تردز، مانند سایر رقبای احتمالی، شباهت زیادی به توئیتر دارد. این پلتفرم به پست هایی با حداکثر 500 کاراکتر اجازه می دهد و از پیوندها، عکس ها و ویدیوهای حداکثر 5 دقیقه پشتیبانی می کند.
این برنامه همچنین هنوز عملکرد پیام رسانی مستقیم ندارد و فاقد نسخه دسکتاپ است که کاربران خاصی مانند سازمان های تجاری به آن تکیه می کنند.
همچنین در حال حاضر فاقد هشتگها و عملکردهای جستجوی کلیدواژه است که جذابیت آن را برای تبلیغکنندگان محدود میکند و کاربرد آن را بهعنوان مکانی برای دنبال کردن رویدادهای بلادرنگ مانند آنچه کاربران در توئیتر دارند، را محدود میکند.
با این حال، تحلیلگران گفتند که آشفتگی در توئیتر، از جمله غوغایی در مورد محدودیتهای اخیر اعمال شده در تعداد توئیتهایی که کاربران میتوانند ببینند، به تردز در جذب کاربر کمک میکند.
در حال حاضر، هیچ تبلیغی در اپلیکیشن تردز وجود ندارد و زاکربرگ گفت که این شرکت تنها زمانی به فکر درآمدزایی خواهد بود که مسیر روشنی برای 1 میلیارد کاربر وجود داشته باشد.
آدام موسری، رئیس اینستاگرام هفته گذشته گفت متا در تلاش برای جایگزینی توئیتر نیست و هدف تردز تمرکز بر موضوعاتی مانند ورزش، موسیقی، مد و طراحی است. وی افزود که سیاست و سخت خبر ناگزیر در تردز ظاهر میشوند، چیزی که چالشی برای این برنامه خواهد بود که خود را به عنوان گزینه دوستانه برای گفتمان عمومی آنلاین مطرح کند.
بعد از این اتفاقات سهام متا در روز دوشنبه 1.2 درصد افزایش یافت و امسال تا کنون بیش از 140 درصد رشد داشته است.
/فارس