جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تداوم برخورد قهری با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال

به نظر می‌رسد که با وجود برگزاری جلسات و نامه‌نگاری‌های متعدد هنوز اختلافات بین سازمان تامین اجتماعی و پلتفرم‌های سلامت دیجیتال همچنان پابرجا است. آخرین بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد جلسات جدیدی برای توافق بین سازمان تامین‌اجتماعی و پلتفرم‌های سلامت دیجیتال برگزار شده است. پیش از این و در مرداد ماه سازمان تامین اجتماعی با اعمال فشار برای پرداخت جریمه‌های سنگین خواستار قطع همکاری ارائه‌دهندگان خدمات پاراکلینیکی از جمله آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها با کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال شده بود که نگرانی‌های بسیاری را برانگیخت و در نتیجه تقاضاهای متعددی نیز برای رفع این مشکل به وجود آمد.

اما حالا پس از گذشت حدود دو ماه خبرها حاکی از آن است که سازمان تامین اجتماعی هنوز هم به روال سابق خود ادامه می‌دهد و توجه چندانی به توافقات ایجاد شده در این جلسات ندارد؛ موضوعی که در نهایت باعث شده است معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با ارسال نامه‌ای به رئیس تامین اجتماعی به یادآوری توافقاتی بپردازد که در جلسه بیست‌وهفتم شهریور ماه امسال مطرح شدند.

قطع همکاری با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال

ماجرای قطع همکاری موسسات پاراکلینیکی با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال به مرداد ماه بازمی‌گردد؛ زمانی که سازمان تامین اجتماعی با اعمال فشار برای پرداخت جریمه‌های سنگین خواستار قطع همکاری آزمایشگاه‌ها با کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال شد و در پیامکی به موسسات خدمات پاراکلینیکی طرف قرارداد با این سازمان اعلام کرد: «هرگونه ارائه خدمت بابت نسخ الکترونیک عرضه شده توسط پلتفرم‌های سلامت دیجیتال شامل ویزیت پاراکلینیک، داروخانه و… در تعهد سازمان تامین اجتماعی نبوده و قابل پرداخت نیست.» این پیامک در شرایطی ارسال شد که رئیس مرکز تتا اعلام کرده بود احتمالا این تصمیم به دلیل یک ناهماهنگی است و به زودی در جلسه‌ای که برگزار می‌شود، این مشکل برطرف خواهد شد.

در پی این اتفاق بود که موجی از اعتراض و نامه‌‌‌‌‌‌نگاری برای مخالفت با این اقدام شکل‌ گرفت. مهدی خدادادی، عضو هیات‌مدیره و رئیس کمیسیون سلامت دیجیتال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، در آن زمان در مصاحبه با رسانه‌ها عنوان کرده بود: «با وجود تمرکز برنامه‌های توسعه‌ای کشور و مصوبات هیات دولت، تامین اجتماعی در حرکتی عجیب این تصمیم را گرفته است. این در حالی است که وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات، تتا و سازمان‌های ذی‌ربط با این رویکرد موافق نیستند. نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های مربوطه انجام شده است و منتظر پاسخ تامین اجتماعی هستیم.» همچنین انجمن تجارت الکترونیک، سازمان نصر کشور و مرکز توسعه‌ تجارت الکترونیک در نامه‌ای خطاب به معاون علمی و فناوری رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور و سازمان تامین‌اجتماعی اعتراض خود را بیان کردند و خواستار پیگیری موضوع شدند.

در نهایت نیز با این پیگیری‌ها قرار بر رفع ۴۵روزه محدودیت‌های پلتفرم‌های سلامت شد. بر این اساس مقرر شد تا محدودیت‌های اعمال‌ شده بر کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال به‌صورت موقت تا ۴۵روز رفع شوند و نهادهای مرتبط نیز پس از این بازه به یک جمع‌بندی مشترک درباره همکاری موسسات پاراکلینیکی با پلتفرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برسند. اما حالا پس از گذشت حدود دو ماه همچنان اخبار مثبتی در این زمینه به گوش نمی‌رسد.

تداوم بی‌توجهی تامین اجتماعی

فعالان این حوزه و معترضان درباره سنگ‌اندازی‌های سازمان تامین اجتماعی می‌گویند در این مدت باز هم مذاکراتی انجام شده تا پلتفرم‌های سلامت دیجیتال بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و همکاری خود را با موسسات پاراکلینیکی حفظ کنند، اما پیگیری‌های اخیر  حاکی از آن است که هرچند نتایج مثبتی در جلسات برگزار شده در این زمینه وجود دارد، سازمان تامین اجتماعی همچنان به رویه قبلی خود ادامه می‌دهد و در بر همان پاشنه می‌چرخد.

مهدی خدادادی، دبیر کمیسیون سلامت دیجیتال نصر تهران، درباره آخرین جلسه برگزار شده برای توافق بین سازمان تامین اجتماعی و پلتفرم‌های سلامت دیجیتال می‌گوید: «در آخرین جلسه‌ای که در مرکز توسعه الکترونیک برگزار شد، صورت‌جلسه‌ای تنظیم شد تا جلساتی به صورت کارشناسی با محوریت کمیسیون سلامت دیجیتال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار شود و در نهایت نیز موضوعات به صورت کارشناسی بررسی و از ابعاد مختلف به آن پرداخته شود. در این جلسه جمع‌بندی‌هایی صورت گرفت و توافقاتی هم انجام شد. این توافق‌ها بیشتر روی مسائلی مانند حریم خصوصی کاربران و شرایط نمونه‌گیری بر اساس راهنمای آزمایشگاه‌های زیرنظر وزارت بهداشت بود. همچنین این مساله نیز مطرح شد که مجوزی برای پلتفرم‌های آزمایشگاهی در محل، روی درگاه ملی مجوزها توسط مرکز ملی بهبود فضای کسب‌و‌کار صادر شود و استارت‌آپ‌های سلامت دیجیتال این مجوز را دریافت کنند. همچنین قرار شد تا این اقدامات به ثمر برسد و سازمان تامین اجتماعی نیز مخالفتی در این خصوص انجام ندهد.»

خدادادی در این خصوص ادامه می‌دهد: «این جمع‌بندی برای تمام دستگاه‌هایی که در این جلسه حضور داشتند ارسال شد؛ مانند وزارت ارتباطات، وزارت اقتصاد، وزارت بهداشت و معاونت علمی. اما متاسفانه بعد از این صورت‌جلسه، تامین اجتماعی همان رویه قبل را در پیش گرفت و زمانی هم که با آنها درباره این توافقات صحبت شد، پاسخی دریافت نکردیم.

این ماجرا از سمت معاونت علمی پیگیری شد و این نهاد نامه‌ای برای رئیس سازمان تامین اجتماعی ارسال کرد که اکنون در حال پیگیری آن هستیم. تامین اجتماعی تا کنون به تصمیمات گرفته شده در این جلسه توجهی نکرده است.»

Untitled-1 copyدر نامه‌ای که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در دوم آبان ماه برای رئیس سازمان تامین اجتماعی ارسال کرد، به جلسه بیست‌وهفتم شهریور ماه اشاره شده است که در آن دغدغه تامین اجتماعی تنها استانداردهای نمونه‌گیری اعلام شده بود و اکنون با وجود اینکه قرار است

مجوزهایی در این زمینه از سوی مرکز ملی بهبود فضای کسب‌وکار وزارت اقتصاد صادر شود، هنوز هم این سازمان طی اقدامی علیه پلتفرم‌های حوزه سلامت، برخی آزمایشگاه‌ها و پزشکان همکار پلتفرم‌ها را از ادامه همکاری منع کرده است.

هراس از دیجیتالی شدن

برخی دیگر از کارشناسان نیز دلایل دیگری را برای مخالفت‌های سازمان تامین اجتماعی با فعالیت پلتفرم‌های سلامت دیجیتال ذکر می‌کنند.

مسعود شریفی، رئیس کارگروه سیاستگذاری ستاد دانش‌بنیان دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، رفتار قهری سازمان تامین اجتماعی را ناشی از این می‌داند که این سازمان نگران آن است که روند دیجیتالی شدن خدمات سلامت‌محور، تقاضای بیشتری برای آنها ایجاد کند. این در حالی است که با این اتفاق مردم به خدمات غیرحضوری دسترسی بیشتری پیدا خواهند کرد. او همچنین معتقد است فرآیند دیجیتالی شدن آزمایش‌ها می‌تواند داده‌های طبقه‌بندی‌شده‌ای از بیماران فراهم کند که در آینده نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.

علاوه‌بر این، از نظر کارشناسان برخورد قهری با پلتفرم‌های حوزه سلامت پیامدهایی دارد که سازمان نصر کشور نیز در نامه خود به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به آن اشاره کرده بود؛ تبعاتی همچون دسترسی نداشتن به جذب سرمایه‌های جدید.

این مخالفت‌ها همچنین در حالی ادامه دارند که کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال مطابق با آیین‌نامه پنجم تیر ماه سال ‌۱۴۰۱ هیات‌ وزیران و ماده ‌۶۹ قانون برنامه هفتم توسعه، به‌صورت کاملا قانونی با هدف ایجاد دسترسی بیشتر، کاهش هزینه‌های خدمات، افزایش کیفیت و توسعه عدالت اجتماعی در حال فعالیت هستند و نقش بسزایی در رشد آینده نظام سلامت کشور خواهند داشت. حالا اما باید دید این کشمکش‌ها، سازمان تامین اجتماعی را مجاب به همکاری و عدم سنگ‌اندازی بر سر راه پلتفرم‌های سلامت دیجیتال خواهد کرد یا خیر.

/دنیای اقتصاد

امتیاز دهید
نظر دهید

پاسخ دهید

4 × دو =

دنبال‌ چی
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0