اکثر این تغییرات بلافاصله اجرایی می‌شوند، به‌جز امکانی که به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌ها را از وب‌سایت‌ها ارائه کنند. طبق اعلام اپل، این قابلیت در بهار امسال عرضه خواهد شد. تغییرات اعمال شده از سوی اپل، جدیدترین دور اصلاحات مرتبط با رعایت «قانون بازارهای دیجیتال» اتحادیه اروپاست که از اوایل ماه میلادی جاری به اجرا درآمد. این قانون، سلطه پلتفرم‌هایی نظیر موتور جست‌وجوی گوگل، فروشگاه برنامه اپل، بازار آمازون و فیس‌بوک شرکت متا پلتفرم را هدف گرفته تا رقابت در این فضا را بهبود دهد. این شرکت‌ها باید مقررات تصویب شده را رعایت کنند و در صورت نقض آنها، با جریمه‌هایی بالغ بر ۱۰درصد از درآمد سالانه خود روبه‌رو می‌شوند و در صورت تکرار تخلف، این جریمه به ۲۰ درصد از درآمد سالانه آنها افزایش پیدا می‌کند.

نظام متفاوت اپل، باعث شده است که این شرکت فشار فزاینده‌ای از سوی رگولاتورها و رقیبان را تحمل کند. این شرکت هفته گذشته اعلام کرد حساب توسعه‌دهنده را برای شرکت «اپیک گیمز» احیا خواهد کرد و به این سازنده بازی اجازه می‌دهد فروشگاه برنامه اختصاصی خود در اتحادیه اروپا را بسازد که با فروشگاه اپل رقابت خواهد کرد. این رویکرد، یک روز پس از آن اعلام شد که رگولاتورهای اروپایی، تصمیم اپل برای ممنوعیت شرکت «اپیک گیمز» را زیر سوال بردند و چشم‌انداز جریمه‌های بیشتر برای سازنده آی‌فون شکل گرفت.

این شرکت همچنین در ماه میلادی جاری با جریمه ۱.۸ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای مانع‌تراشی در رقابت سرویس‌های پخش موسیقی روبه‌رو شد که اشتراک‌های ارزان‌تری عرضه می‌کنند. اپل برای این جریمه درخواست تجدیدنظر و اعلام کرده است که رگولاتورها نتوانسته‌اند شواهد معتبری از آسیب دیدن مصرف‌کنندگان ارائه کنند. اپل اقدامات دیگری از جمله تغییر هزینه مورد مطالبه از سوی توسعه‌دهندگان را انجام داده است تا فعالیت فروشگاه اپ‌استور مطابق با قانون اتحادیه اروپا باشد. این شرکت کمیسیون ۳۰ درصدی برای نرخ ارزان‌تر ۱۷ درصد را حذف کرد. در عوض، یک هزینه پردازش سه درصدی برای اپلیکیشن‌هایی اعمال خواهد کرد که از سیستم خرید درون‌برنامه‌ای اپل استفاده می‌کنند و یک هزینه ۵۰ سنتی برای نصب برنامه برای نرم‌افزاری مطالبه می‌کند که در مدت ۱۲ ماه، بیش از یک میلیون بار دانلود شده است. 

مارگارت وستاگر، کمیسر رقابت اتحادیه اروپا، هفته گذشته به بلومبرگ گفت: «قانون بازارهای دیجیتال کاملا اختصاصی است و همین‌طور زمانی که این قانون مربوط به ساختار هزینه می‌شود، در واقع افراد را قادر می‌سازد از این مزایای جدید بهره‌مند شوند.» بر اساس گزارش بلومبرگ، اپل به همراه شرکت متا و تیک‌تاک در دادگاه‌های اروپا علیه عنوان «دروازه‌بان» که از سوی اتحادیه اروپا برای آنها تعیین شده است، مبارزه می‌کنند. شرکت بایت‌دنس (شرکت مادر تیک‌تاک) هم ماه گذشته در مبارزه دادگاهی برای معلق کردن تصمیم اتحادیه اروپا، شکست خورد و فعلا مجبور است به مقررات جدید عمل کند.

/ایسنا