ایلان ماسک خبر داد به زودی 2 نوع از اشتراکهای پریمیوم (پولی) را در ایکس (توییتر سابق) راه اندازی میکند. بنابراین افرادی که مایل به پرداخت هزینه نباشند فقط قادر خواهند بود برخی اقدامات خاص را در این پلتفرم انجام دهند.
به گزارش دنبال چی، ایلان ماسک گفت پلتفرم ایکس(توییتر سابق) به زودی 2 سطح جدید از اشتراک های پریمیوم را راه اندازی خواهد کرد.
ماسک طی پستی نوشت: «یکی از این اشتراک ها هزینه کمتر با همه ویژگیها، اما بدون کاهش تبلیغات دارد و دیگری گرانتر، اما بدون تبلیغات است.»
ماسک که در اکتبر 2022 این پلتفرم را تصاحب کرده، تلاش می کند تا با گرفتن هزینه از کاربران و جلب نظر تبلیغکنندگانی که پس از اخراج بیشتر کارمندان ماسک و انحلال تیمهای نظارت محتوا، خرید تبلیغات را متوقف کردند، درآمد را افزایش دهد.
ماسک فعالان حوزه فناوری را به دلیل فشار به تبلیغکنندگان سرزنش کرده است. در حالی که او جزئیات بیشتری در مورد برنامه های اشتراک ارائه نکرد، یک مورد آزمایشی حساب کاربری ایکس محدودیت های متعددی را برای کاربرانی که نمی خواهند برای این سرویس پول پرداخت کنند، پیشنهاد کرده است. در واقع این پلتفرم شروع به دریافت 1 دلار از کاربران جدید در نیوزلند و فیلیپین به عنوان یک مورد آزمایشی برای دسترسی به این پلتفرم کرد.
این شرکت در وب سایت خود اعلام کرد کاربران جدیدی که از اشتراک انصراف داده اند، فقط می توانند اقدامات فقط خواندن مانند: خواندن پست ها، تماشای ویدئوها و دنبال کردن حساب ها را انجام دهند.
هدف از روش اشتراک پلتفرم «Not A Bot» کاهش هرزنامه، دستکاری پلتفرم و فعالیت ربات است.
پیش از این سایر شرکتهای بزرگ فناوری نیز ترکیبی از طرحهای اشتراکی و پشتیبانیشده توسط تبلیغات را آزمایش کردهاند. در حالی که یوتیوب دارای برنامه های پولی و رایگان با پشتیبانی تبلیغاتی است، برنامه های تبلیغاتی نتفلیکس نیز قابل پرداخت هستند، البته با قیمت کمتر نسبت به ایکس.
یوتیوب که مانند ایکس پر از محتوای کاربران است، بخشی از درآمد خود را با سازندگان به اشتراک می گذارد. ایکس که بخشی از درآمد تبلیغات خود را نیز با سازندگان محتوا تقسیم میکند، فاش نکرد که آیا به سازندگان محتوا در مدلهای اشتراک بدون آگهی پول پرداخت میشود یا خیر.
ماسک برای درآمدزایی، شروع به دریافت 8 دلار در ماه برای سرویس اشتراک تیک آبی کرده و به شرکتها جهت تبلیغات در این پلتفرم تخفیفهایی داده است.
اما از آنجایی که این شرکت به دلیل تعدیل محتوای ضعیف با انتقاد مواجه شد، تبلیغکنندگان نمیخواستند تبلیغاتشان در کنار محتوای نامناسب ظاهر شود.
هفته گذشته، کمیسیون اروپا فشارهایی را به ایکس و دیگر پلتفرم های اجتماعی وارد کرد تا مطالب مربوط به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را حذف کنند. ایکس در این مورد اعلام کرد که حساب های وابسته به جنبش مقاومت حماس را حذف کرده است.
ماسک پس از خصوصی کردن شرکت، در پستی گفت که حذف استثمار کودکان اولویت اول او است اما به تازگی استرالیا آن را به دلیل نقاط ضعف این پلتفرم در مقابله با کودک آزاری، 386هزار دلار جریمه کرده است. آژانس ضد تبعیض آلمان هم اعلام کرده به دلیل پستهای نژادپرستانه و انتشار اطلاعات نادرست در ایکس،صفحه خود در این پلتفرم را بسته است. یکی از مقامات این کشور گفته که باید از خود بپرسید آیا ماندن در یک پلتفرم که به یک شبکه اطلاعات نادرست تبدیل شده است منطقی است یا خیر.
ماسک از زمان تسلط بر ایکس با چندین پرونده قضایی مواجه شده است. این موارد شامل شکایتهای ناشی از عدم پرداخت این شرکت به فروشندگان و تاخیر در پرداخت اجاره محلهای اداری آن و همچنین شکایت کارکنان سابق توییتر به اتهام اخراج آنها بدون اطلاع قبلی است. پیش از این بلومبرگ گزارش داده بود که ایکس باید ۱.۱ میلیون دلار هزینههای قانونی مرتبط با تحقیقات پلتفرم را در طول تصاحب ماسک در سال ۲۰۲۲ بپردازد.
/فارس