سومین گزارش کیفیت اینترنت در ایران منتشر شد

سومین «گزارش کیفیت اینترنت در ایران» توسط مرکز تجارت الکترونیک تهران در جریان اختتامیه رویداد الکامپ ۱۴۰۳ منتشر شد و اعضای انجمن تجارت الکترونیکی ایران با ارایه این گزارش خواسته‌های خود را بیان کردند.

پویا پیرحسینلو هنگام ارایه گزارش، یکی از خواسته‌های اصلی را شفافیت تصمیم‌گیران این حوزه عنوان کرد ‌و درخواست کرد تا هر ۶ رای نمایندگان دولت در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه و ۲ رای نماینده مجلس در این کارگروه به صورت شفاف اعلام شود تا مشخص شود کسانی که با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند چه نظری دارند.

قطعی یک هفته‌ای IPV۶ در اردیبهشت ماه

نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک، نیز اعلام کرد وضعیت کیفیت اینترنت در ایران نسبت به ۶ ماه گذشته هیچ تغییری نکرده است. نیما قاضی اعلام کرد که داده‌های این گزارش پیش از انتشار برخلاف دوره‌های گذشته در اختیار وزارت ارتباطات گذاشته شده است و در مواردی که نظر آنها با نظر انجمن مخالف بوده ما نظر آنها را نیز در گزارش آورده‌ایم.

او اعلام کرد که در ۶ ماه گذشته هیچ قطعی اینترنت نداشتیم اما در اردیبهشت ماه، قطعی یک هفته‌ای IPV۶ اتفاق افتاد که پیگیری‌ها در این زمینه نتیجه نداد.

شبکه اجتماعی که تنها با ۴ رای فیلتر شد

حمید رضا احمدی، نایب رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیکی نیز با اعلام اینکه هیچ شبکه اجتماعی خارجی در ایران نیست که فیلتر نشده باشد، گفت: شبکه اجتماعی توئیچ فقط با ۴ رای فیلتر شده است. طبق گفته او اگر قرار باشد شبکه اجتماعی فیلتر شود با اکثریت نسبی رای به فیلتر داده می‌شود اما اگر قرار باشد از فیلتر خارج شود باید تمامی اعضا در جلسه کمیته تعیین مصادیق مجرمانه حضور پیدا کنند و رفع فیلتر با اکثریت مطلق آرا صورت گیرد.

این گزارش به طور کلی وضعیت بحرانی کیفیت اینترنت کشور را نتیجه «کنش‌های کم اثر برای رفع تحریم» و «اصرار بر تداوم مقابله‌ی فنی با فیلترشکن‌ها» می‌داند.

گزارش کیفیت اینترنت ایران

طبق این گزارش ایران همچنان  از بین ۱۰۰ کشور با بالاترین تولید ناخالص ملی٬ در رده بدترین کشورها از لحاظ دسترسی به اینترنت آزاد قرار دارد و بعد از کشورهایی همچون آنگولا٬ اتیوپی٬ کامرون و چین٬ در رتبه ۹۶ دنیا قرار دارد.

گزارش کیفیت اینترنت در ایران

حملات گسترده DDoS و قطع لینکها در سال ۱۴۰۳

طبق گزارش جدید منتشر شده مهمترین اختلالات مقطعی در ۶ ماه گذشته مربوط به حملههای گستردهی DDoS به شبکه‌ی اپراتورها و دیتاسنترهای کشور و در نتیجه‌ی آن قطع لینکها، اشباع ارتباطات و ۱5Iran-Access شدن است. در نتیجه دسترسی به برخی از وبسایتهای داخلی از برای کاربران خارج از کشور با قطعی مواجه شده است.

گزارش کیفیت اینترنت در ایران

گزارش‌ها نشان می‌دهد در مقاطع کوتاه بین 5 تا ۱۰ دقیقه‌ای، لینک‌های ارتباطی در برخی از اپراتورها قطع و در نتیجه‌ی آن ارتباط کاربران با اینترنت دچار اختلال شده است.

اختلال بی پایان اینترنت

طبق گزارش در طول ۶ ماه گذشته همچنان تغییر جدی در بخش اختلالات دیده نمی‌شود و همچنان نزدیک به یک‌ درصد ارتباطات با 5۰۰۰ وبسایت پربازدید کشور با کندی کامل و بیش از 3۲ درصد با کندی یا اختلال نسبی مواجه است، داده‌های OONI نیز این موضوع را تایید و تغییر جدی‌ در نمودارها نشان نمی‌دهد.

اختلال کلادفلر؛ احتمالا نتیجه فیلترینگ هوشمند

از دیگر اختلالات گزارش شده، اختلال و کندی آپلود در شبکه کلادفلر است. در بررسی‌های انجمن در آپلود با حجم‌های کوچکتر اختلال کمتری دیده می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)
نظر دهید

پاسخ دهید

2 × سه =

دنبال‌ چی
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0