افزایش رقابت ورود به بازار کار در بهار امسال در کنار تعداد ثابت موقعیت‌های شغلی

در بهار امسال تعداد موقعیت‌های شغلی با رشد یک درصدی نسبت به بهار سال گذشته، تقریبا ثابت بوده‌ و تعداد درخواست موقعیت‌های شغلی رشد ۳۶ درصدی داشته است. در این بازه حقوق‌های آگهی شده برای موقعیت‌های شغلی نیز به‌طور متوسط رشد ۳۸ درصدی داشته‌اند. جاب‌ویژن که بزرگترین پلتفرم کاریابی آنلاین کشور است، با رصد و بررسی بازار کار آنلاین کشور، گزارش «وضعیت بازار کار» را منتشر کرده است. در این گزارش شاخص‌های مهم بازار کار شامل تعداد موقعیت‌های شغلی، حقوق آگهی شده و تعداد افرادی که تمایل به کار در موقعیت‌های شغلی دارند بررسی شده است.

به‌طور کلی می‌توان مشاهده کرد که تعداد موقعیت‌های شغلی از فصل زمستان گذشته به بهار سال جاری رشد ۱۹ درصدی داشته که بیشتر بخاطر تغییر فصل و تمایل کمتر کارفرمایان به جذب نیرو در فصل زمستان مربوط می‌شود. در مقایسه سالانه مشاهده می‌شود که تعداد موقعیت‌های شغلی در مقایسه با بهار سال گذشته،‌ تنها با یک درصد رشد، تقریبا ثابت بوده است.

بر اساس گزارش «وضعیت بازار کار» حقوق‌های آگهی شده در بازار کار آنلاین، از زمستان سال گذشته به بهار جاری، رشد ۱۰ درصدی داشته‌اند و حقوق‌های بهار سال جاری در مقایسه با بهار سال گذشته رشد ۳۸ درصدی داشته‌اند.

رشد چشمگیر حضور کارجویان در بازار کار

یکی از شاخص‌های مهمی که در این گزارش بررسی شده است، شاخص درخواست هر آگهی شغلی است؛ یعنی به ازای هر موقعیت شغلی، چند نفر تقاضای اشتغال در آن موقعیت را دارند. بر مبنای این گزارش، عرضه نیروی کار از بهار سال گذشته تا کنون همواره صعودی بوده است به طوری‌که این عدد نسبت به بهار سال گذشته ۳۶ درصد رشد داشته است و عرضه نیروی کار رونق چشمگیری را طی یک سال گذشته تجربه کرده است.

ورود به بازار کار دشوارتر شده است. گزارش نشان می‌دهد که بازار در شرایطی شاهد افزایش نیروی کار است که تغییری در تعداد موقعیت‌های شغلی آگهی شده رخ نداده است و بنابر این کارجویان باید برای پیدا کردن کار با افراد بیشتری رقابت کنند. در شرایطی که تعداد موقعیت‌های شغلی تنها یک درصد رشد داشته است، درخواست برای موقعیت‌های شغلی رشد ۳۶ درصدی را تجربه کرده است و این یعنی سرعت افزایش عرضه نیروی کار در بازار ۳۶ برابر بیشتر از سرعت رشد موقعیت‌های شغلی و درخواست برای نیروی کار است که در آینده می‌تواند منجر به رقابت‌ شدیدتری میان کارجویان شود.

5/5 - (1 امتیاز)

تگ ها:

نظر دهید

پاسخ دهید

سه × سه =

دنبال‌ چی
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0