شرکت های مرسدس بنز و فولکس واگن در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیکی از افزودن قابلیت های هوش مصنوعی و دستیار صوتی هوشمند قادر به مکالمه با رانندگان به خودروهایشان خبر دادند.
مرسدس بنز در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیکی ۲۰۲۴ میلادی یک دستیار مجازی جدید رونمایی کرد که میتواند پیشنهادهایی ارائه و با کاربران ارتباط برقرار کند. این امر نشان دهنده یک گام دیگر در جهت استفاده از هوش مصنوعی در خودروها است.
این خودروساز مدعی است دستیار مجازی مذکور میتواند با لحنهای مرتبط با احساسات مختلف حرف بزند و سوالات هوشمندانه ای بپرسد تا پرسش اصلی که از وی شده را شفاف سازی کند.
مارک شافر مدیر ارشد فناوری مرسدس در این باره میگوید: خودرو هم صحبت فرد میشود. کاربر میتواند سوالاتی بپرسد و با خودرویش گفتگو کند.
این دستیار مجازی در تمام خودروهای شرکت از جمله طرح اولیه CLAکلاس به کار میرود. این طرح اولیه مربوط به یک وسیله نقلیه تمام الکتریک است که ابعاد کوچکتری دارد.
هرچند سخت افزارهای خودوهای برقی در مقایسه با وسایل نقلیه با موتورهای احتراقی سادهتر هستند و تغییرات کمتری دارند، اما خودروسازان همچنان سعی دارند در بخش ارائه نرم افزار خودشان را از دیگران متمایز کنند.
البته مرسدس بنز اعلام کرد یک ویژگی دیگر به دستیار صوتی خود اضافه میکند تا پاسخهای تولیدی کنترل شوند. این ویژگی توصیههای ارائه شده براساس دادههای موجود در ابر رایانشی وگزارشات خود کاربر را بررسی میکند مانند توصیه یک رستوران یا فروشگاهی که تعطیل شده است.
فناوری دستیار صوتی در خودروها با کمک آواتارهای شخصی سازی شده تا هوش مصنوعی مولد، هر روز در حال پیشرفت است.
این درحالی است که شرکت فولکس واگن نیز نخستین وسایل نقلیه با دستیار صوتی را نمایش داد که چت جی پی تی در آنها یکپارچه شده و محتوایی که رانندگان جستجو کرده اند را حین رانندگی برای آنها میخواند.
فولکس واگن مدعی دستیار صوتی که قادر به مکالمه با کاربران است تا اواسط سال جاری میلادی ارائه میشود. این دستیار میتواند سوالات پیشین کاربران را به یاد بیاورد و به آنها پاسخ دهد.
/مهر