فلسفه‌ شکل‌گیری دیجی‌اکسپرس در دیجی کالا

مدیران ارشد دیجی‌کالا، در رویداد سالانه دیجی‌اکسپرس اعلام کردند که این بازوی لجستیکی گروه دیجی‌کالا، با ۸۵۰۰ راننده و ۱۶۰۰ سفیر موتوری فریلنسر، در طول ۱۴۰۲ بیش از ٣۰ ميليون بسته در سال را به نقاط مختلف کشور رسانده است.

آنها تاکید کردند دیجی‌اکسپرس توانسته زیرساخت‌های لجستیکی‌ که دیجی‌کالا ۱۰ سال از آن استفاده می‌کرده را تغییر دهد و اکنون دیجی‌اکسپرس با پوشش بیش از ۲هزار شهر و روستا، ۹۴ درصد سفارش‌ها را در زمان مقرر به دست مشتری رسانده است.

نقش پررنگ لجستیک در توسعه تجارت الکترونیک

به گزارش دنبال‌چی، سعید محمدی، مدیرعامل گروه دیجی‌کالا در رویداد سالانه دیجی‌اکسپرس با عنوان «روایت هزار مقصد» با اشاره به فلسفه‌ی شکل‌گیری دیجی‌اکسپرس در این گروه و چهار ستون اصلی زیرساخت صنعت ایکامرس گفت: شرکت‌های بزرگ ایکامرسی اگر بتوانند چهار ستون‌ اصلی یعنی فناوری‌های مالی، فناوری‌های مرتبط با مارکتینگ، خدمات و تکنولوژی‌های ابری و لجستیک را به درستی پی‌ریزی کنند، می‌توانند در سطح جهانی نقش ایفا کنند. در زنجیره ارزش تجارت الکترونیک، بدون اتکا به یک ستون لجستیکی قوی و کارآمد، نمی‌توان اکوسیستم ایکامرسی قابل اعتمادی ایجاد کرد. به همین دلیل حوزه لجستیک در دیجی‌کالا همیشه پررنگ بود.

محمدی با اشاره به تجربه لجستیکی جدید گروه دیجی‌کالا تصریح کرد: زمانی که گروه‌های محصولی ما به همه کالاها از جمله کالاهای سوپرمارکتی و سنگین ارتقا پیدا کرد، موضوع لجستیک نیز به یک مسئله جدید تبدیل شد. از سویی ما از یک مدل کسب‌وکار خرده‌فروشی به یک کسب‌وکار مارکت‌پلیس رفتیم و دیگر به جای اینکه دیجی‌کالا به عنوان یک فروشنده به میلیون‌ها مشتری کالا ارسال کند، ده‌ها هزار فروشنده در بستر دیجی‌کالا به میلیون‌ها کاربر در سراسر کشور بسته‌های خود را ارسال می‌کردند و چنین تغییراتی منجر شد ایده شکل‌گیری دیجی‌اکسپرس به عنوان یک کسب‌وکار مستقل توسط دیجی‌کالا به وجود بیاید.

مدیرعامل گروه دیجی‌کالا نیز در ادامه به چالش‌های پیش روی حوزه لجستیک اشاره کرد و گفت: ناترازی انرژی در کشور و قیمت پایین حامل‌های انرژی، کمبود نیرو یا در دسترس نبودن نیروی انسانی، فرسودگی ناوگان و حاشیه سود پایین صنعت لجستیک از مهم ترین چالش‌های پیش روی حوزه لجستیک کشور است.

محمدی با بیان اینکه هیچ راه حلی نیست جز اینکه تحولی اساسی در این حوزه رخ دهد تا این صنعت بهره‌وری را در سطح دیگری تجربه کند، افزود: بهره‌وری هم میسر نیست مگر با استفاده از هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوری در حوزه‌های مختلف لجستیکی، اتوماسیون و مکانیزه کردن، ادغام و همکاری شرکت‌های لجستیکی برای هم‌افزایی، بازطراحی و بهینه‌سازی دینامیک شبکه‌های لجستیکی، تنوع‌بخشی به سرویس‌ها و در نهایت اصلاح قیمت سرویس‌ها. اگر زیرساخت لجستیکی در کشور، توسعه را تجربه کند کل تجارت الکترونیک متحول می‌شود.

مدیرعامل دیجی‌اکسپرس

 پوشش بیش از ۲هزار شهر و روستا با دیجی‌اکسپرس

همچنین در ادامه این مراسم مدیرعامل دیجی‌اکسپرس درباره چالش‌های تغییر استراتژی دیجی‌کالا گفت: در سال ۱۴۰۱ استراتژی‌ها کلان‌تر شد و قرار شد لجستیک بزرگ‌تر شود. از آنجا در حالی که قرار بود کل لجستیک دیجی‌کالا به دیجی‌اکسپرس منتقل شود، باید ۱۵۰۰ نیروی انسانی به یک شرکت دیگر منتقل می‌شدند. ما باید در طول این اتفاق، عملیاتمان را هم توسعه می‌دادیم و به هدف‌گذاری‌ها می‌رسیدیم.

علیشاد اعتضادی با بیان اینکه دیجی‌اکسپرس توانسته زیرساخت‌های لجستیکی‌ که دیجی‌کالا ۱۰ سال از آن استفاده می‌کرده را تغییر دهد، افزود: اکنون در روز حدود ٥٠٠٠ سفارش از طريق این سرويس در تهران و كرج توزيع مي شود كه به طور متوسط حدود ١٠ درصد سفارشات است. همچنین دیجی‌اکسپرس با پوشش بیش از ۲هزار شهر و روستا، ۹۴ درصد سفارش‌ها را در زمان مقرر به دست مشتری رسانده است.

او تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۸۵۰۰ راننده در دیجی‌اکسپرس که۱۶۰۴ نفر به‌صورت سفیر موتوری فریلنسر،۳۳۵۳ نفر سفیر خودرویی فریلنسر، ۷۲۱ نفر سفیر استخدامی و۲۷۸۱ نفر سفیر پیمانکاری فعالیت کرده‌اند.

تاثیر قیمت سوخت بر صنعت لجستیک

همچنین در ادامه مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی‌کالا درباره کم بودن هزینه سوخت در ایران و تاثیر آن در صنعت لجستیک گفت: در حوزه تجارت الکترونیکی بخش زیادی از هزینه‌ها صرف لجستیک می‌شود اما هزینه سوخت در ایران پایین است و یکی از دلایلی که تجارت الکترونیکی ما رشده نکرده همین موضوع است.

به گفته طباطبایی با قیمت پایین سوخت و انرژی ما دنبال بهینه‌سازی هزینه‌های عملیاتی‌مان نمی‌رویم. همه شرکت‌ها ناگزیر به استفاده از تکنولوژی برای بهینه‌سازی در حوزه لجستیک و سایر حوزه‌ها هستند.

او ادامه داد: تلاش ما این است که زیرساخت‌های توسعه‌یافته‌ی دیجی‌اکسپرس  را در اختیار باقی شرکت‌ها یا فروشندگان دیگر قرار دهیم. این همکاری ما را به خدمات‌دهندگان این حوزه توسعه می‌دهد.

مراسم سالانه دیجی‌اکسپرس در دیجی کالا

فقدان متولی قانون‌گذار در حوزه لجستیک کشور

در ادامه این مراسم ، علی مرزبان، معاون عملیات دیجی‌کالا نیز از اصلی‌ترین موانع توسعه لجستیک در ایران را قیمت انرژی دانست و گفت: در کشورهای توسعه‌یافته بین ۸ تا ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی صرف هزینه‌های لجستیکی می‌شود. در کشورهای در حال توسعه این عدد ۱۲ تا ۲۰ درصد است که نشان می‌دهد بخش زیادی از درآمد در حوزه لجستیک مصرف می‌شود و در نهایت روی قیمتی که مصرف‌کننده تجربه می‌کند تاثیر می‌گذارد. در کشورهای کمتر توسعه‌یافته یا توسعه‌نیافته این رقم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

او ادامه داد: در ایران این عدد بین ۱۵-۱۶ درصد است که در نگاه اول جای بدی نیست و ما تقریبا شبیه کشورهای در حال توسعه هزینه می‌کنیم اما قیمت حامل‌های انرژی در ایران درست نیست و اگر تغییر کند ایران جایگاه خوبی نخواهد داشت.

مرزبان درباره مشکلات لجستیک در ایران اضافه کرد: سال‌هاست در زیرساخت‌های لجستیکی ما نوسازی اتفاق نیفتاده است. در دنیایی که به سمت ماشین‌های الکترونیکی می‌رود دغدغه ما همچنان استفاده از خودروهای حمل ۱۰ سال پیش است.

او با بیان اینکه ما در ایران یک متولی واحد برای قانون‌گذاری در حوزه لجستیک نداریم؛ تصریح کرد: وزارت‌های صمت، اقتصاد، بهداشت و راه و شهرسازی هر کدام با توجه به نیازهای خود قانون‌گذاری می‌کنند و این قوانین به سازمان‌های دیگر تحمیل می‌شود. خیلی از کشورهای جهان وزارت لجستیک درست کرده‌اند چون باور دارند صنعتی که بخش زیادی از جی‌دی‌پی آن کشور را به خود اختصاص داده، لیاقت یک وزارتخانه مستقل یا متولی واحد را دارد.

مرزبان در ادامه یکی از اصلی‌ترین مشکلات ایران در حوزه لجستیک را کمبود نیروی کار متخصص و ماهر دانست و گفت: امروز تعداد افراد متخصص در این حوزه نمی‌تواند کفاف نیازهای ما را بدهد و این موضوع باعث شده است زمان زیادی صرف آموزش نیرویهای لجستیک و زنجیره تامین شود.

معاون عملیات دیجی‌کالا در پایان تاکید کرد:در دنیای امروز با توجه به سرعت تحولات، برای اینکه صنعت لجستیک ایران را به نیاز مخاطبان برسانیم باید برنامه‌ریزی خود را با افق زمانی بلندمدت و میان‌مدت طوری بچینیم که با واقعی‌شدن قیمت رقابت جدی‌تر شود و شرکت‌های بزرگ لجستیکی در بازار نقشی تعیین‌کننده داشته باشند.

امتیاز دهید

تگ ها:

نظر دهید

پاسخ دهید

7 − چهار =

دنبال‌ چی
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0