گزارش سالانه «وضعیت موبایل» که توسط شرکت اطلاعات اپلیکیشن data.ai منتشر شد، نشان داد هزینههای مصرفکننده برای اپلیکیشنها در اپاستور، گوگلپلی و فروشگاههای اپلیکیشن چینی، در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال پیش از آن، ۳درصد رشد کرد و به ۱۷۱میلیارد دلار رسید. بخش رو به رشدی از کل هزینه مصرفکنندگان در اپلیکیشنها و نه بازیهای تلفن همراه حاصل شده که تا حدی تحتتاثیر موفقیت تیکتاک بوده است. با این حال، دانلود اپلیکیشنها در سال میلادی گذشته، ثابت ماند و در حد ۲۵۷ میلیارد ماند که این رقم تنها حدود یکدرصد نسبت به سال ۲۰۲۲، افزایش داشته است.
رشد بیوقفه اقتصاد اپلیکیشنها در سال ۲۰۲۲، با رکود پساکرونایی مواجه شد؛ زیرا هزینههای مصرفکننده عادی شد و رکود اقتصادی باعث شد افراد بیشتری در هزینهها صرفهجویی کنند. اما سال میلادی گذشته، همه چیز بار دیگر در جهت مثبت حرکت کرد. هزینههای مصرفکننده برای اپلیکیشنهای غیربازی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال پیش از آن، ۱۱درصد رشد کرد و به ۶۴ میلیارد دلار رسید. اپلیکیشنهای اجتماعی و اقتصاد تولیدکنندگان محتوا، این رشد را هدایت کرد و تیکتاک به پیشتازی آنها کمک کرد. به عنوان مثال، سال گذشته، اپلیکیشن ویدئو کوتاه تیکتاک، به نقطه عطف جدید بیش از ۱۰میلیارد دلار هزینه در طول عمرش رسید و اولین اپلیکیشن غیربازی بود که به چنین رقمی دست یافته است. برای امسال data.ai پیشبینی میکند که درآمدزایی از مصرفکنندگان در اپلیکیشنهای اجتماعی، ۱۵۰درصد رشد خواهد کرد و به ۱.۳ میلیارد دلار خواهد رسید.
در بخشهای دیگر، بیش از ۱۵۰۰ اپلیکیشن و بازی در سال ۲۰۲۳، بیش از ۱۰ میلیون دلار درآمد سالانه داشتند؛ در حالی که درآمد ۲۱۹ اپلیکیشن، از ۱۰۰ میلیون دلار و ۱۳ اپلیکیشن، از یک میلیارد دلار گذشت. در سال گذشته چهار اپلیکیشن جدید از جمله رویال مچ، گوگل وان، مکس و گاردن اسکیپ، به یک میلیارد دلار درآمد در سال رسیدند.
این شرکت همچنین خاطرنشان کرد پیشرفتهای هوش مصنوعی مولد، به رشد هزینه مصرفکننده در سال میلادی گذشته کمک کرد. بازار اپلیکیشن هوش مصنوعی مولد، توسعه هفت برابری داشت و به تجربه جدید مصرفکننده مانند چتباتهای هوش مصنوعی منتهی شد. برترین اپلیکیشنها از نظر هزینه مصرفکننده، چتجیپیتی، Ask AI و اوپنچت بودند. شرکت Data.ai خاطرنشان کرد که محبوبیت اپلیکیشنهای هوش مصنوعی، تقریبا جهانی بود، اما این بخش در میان بخشهای اصلی در چین، ژاپن، عربستان سعودی و ترکیه رتبهبندی نشد.
در سال میلادی گذشته، در نصب اپلیکیشن، چین در رتبه نخست ایستاد و پس از آن هند و آمریکا قرار گرفتند. بنگلادش به عنوان سریعترین بازار در حال رشد ظاهر شد. زیرشاخههای اپلیکیشنها شامل مواردی مانند ابزارهای کاربردی، اپلیکیشنهای بهرهوری، خرید، سرگرمی و عکس و ویدئو بود.
شرکت Data.ai همچنین گزارش کرد ساعات صرفشده، به ۵.۱تریلیون رسیده است که ۶درصد بر مبنای سالانه رشد داشت. پیشبینی شده بود هزینه تبلیغات تلفن همراه در سال میلادی جاری، به ۳۶۲ میلیارد دلار برسد که هشتدرصد افزایش سالانه داشت. پیشبینی برای سال ۲۰۲۴، شاهد رشد چشمگیر ۱۶.۲ درصدی و رسیدن به ۴۰۲ میلیارد دلار خواهد بود، زیرا هزینههای تبلیغاتی در حال بهبود از رشد کندتر در سال ۲۰۲۳ هستند.
در همین حال، در ۱۰ بازار برتر، میانگین ساعات روزانه صرفشده در تلفن همراه برای هر کاربر نسبت به سال ۲۰۲۲، رشد ۶ درصدی داشت و به بیش از پنج ساعت رسید. اپلیکیشنهایی مانند یوتیوب، واتساپ، فیسبوک، تیکتاک، کروم، اینستاگرام، نتفلیکس و اپلیکیشنهای دیگر، به افزایش زمان صرفشده کمک کردند.
با این حال، بازیهای موبایلی در سال ۲۰۲۳ عملکرد خوبی نداشتند و مبلغ هزینهکرد در آنها، با کاهش ۲درصدی نسبت به سال قبل، به ۱۰۷ میلیارد دلار رسید. دانلود بازیها تقریبا مطابق با سالهای قبل بوده و ۸۸ میلیارد از ۲۵۷ میلیارد دانلود کلی را شامل شد.
بر اساس گزارش وبسایت تِک کرانچ، اپلیکیشن برتر از نظر تعداد نصب و هزینه در سرتاسر جهان، تیکتاک بود، اما فیس بوک از نظر زمان صرفشده، در رتبه اول باقی ماند.
/ایسنا