بیت کوین چیست؟ راهنمای جامع شناخت Bitcoin

بیت کوین (Bitcoin) با علامت اختصاری BTC و نشان ₿ یا ฿ یک ارز دیجیتال کامل است که در بستر بلاک چین بیت کوین به صورت غیر متمرکز فعالیت می‌کند. انتشار، انتقال و تمام تراکنش‌ های بیت کوین به شکل غیر متمرکز در این بلاک چین ثبت و انجام می ‌شود. بلاک چین بیت کوین همانند دفتر کل یک بانک عمل می‌کند، اما برخلاف آن، غیر متمرکز و شفاف بوده و هر فرد می ‌تواند یک نسخه از آن را در اختیار داشته باشد. و با شناخت بهترین پلتفرم تبادل ارز دیجیتال، اقدام به تبادل آن ها کند.

در این مقاله، قصد داریم آموزش بیت کوین را به زبانی ساده و خلاصه ارائه دهیم. اگر شما نیز درباره این ارز دیجیتال پیشرو کنجکاو هستید و می‌خواهید بدانید بیت کوین چه ویژگی‌ هایی دارد، چگونه نگهداری می‌ شود و چه کسی آن را کنترل می‌کند، تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را بیابید.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک نوع ارز دیجیتال است که بدون نیاز به هیچ نهاد واسطه‌ ای برای انتشار، انتقال و مدیریت عمل می‌کند و کنترل آن در دست کاربران است. بیت کوین با ظهور خود، آرزوی دیرینه پول کاملاً دیجیتال را به واقعیت تبدیل کرد و جهان را در آستانه تحولی عظیم در حوزه مالی قرار داد. امروزه، این ارز دیجیتال چنان محبوبیتی کسب کرده که همه درباره آن صحبت می‌کنند و می‌خواهند بدانند بیت کوین چیست.

در این سیستم مالی، مردم نقش بانک خود را ایفا می‌کنند و می ‌توانند پول را به‌طور مستقیم و بدون نیاز به بانک یا نهادی متمرکز به یکدیگر انتقال دهند. تصور کنید می ‌خواهید پولی را به دوستی در کشور دیگری بفرستید.

اگر از روش‌ های سنتی و سیستم بانکی استفاده کنید، با مشکلات و هزینه ‌های زیادی روبه‌رو خواهید شد. حالا تصور کنید سیستمی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید این انتقال را به صورت مستقیم و بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای و در هر زمانی از شبانه ‌روز انجام دهید.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین

بیت کوین؛ شبکه‌ ای جهانی

بیت کوین یک شبکه جهانی از کامپیوتر ها و سرور ها است که از طریق اینترنت به هم متصل شده‌اند و نرم‌ افزار اصلی بیت کوین را اجرا می‌کنند. این کامپیوتر ها که به عنوان نود (Node) شناخته می‌ شوند، هیچ کدام نسبت به دیگری برتری ندارند و تنها پایگاه داده بیت کوین، یعنی بلاک چین، را در خود ذخیره می‌کنند. هر کسی در هر نقطه‌ای از جهان می‌تواند با نصب این نرم‌ افزار روی هر کامپیوتری، جزئی از این شبکه شود.

همه افراد می‌توانند از طریق نرم‌ افزار اصلی (Bitcoin Core) یا کیف پول بیت کوین، بیت کوین را به دیگران منتقل کنند. این انتقال‌ ها (تراکنش ‌ها) توسط نود ها دریافت شده و روی بلاک چین ثبت می‌شوند. پس از ثبت یک تراکنش روی بلاک چین، تمامی نود ها آن را ذخیره کرده و دیگر هیچکس نمی‌تواند آن را تغییر دهد یا حذف کند.

ویژگی‌ های بیت کوین چیست؟

بیت کوین در یک شبکه همتا به همتا فعالیت می‌کند و نیازی به یک مرجع مرکزی یا واسطه مانند بانک ندارد، این ویژگی آن را به یک دارایی غیر متمرکز تبدیل می‌کند. در ادامه به برخی از ویژگی‌ های اصلی بیت کوین می‌پردازیم:

  • تمرکز زدایی: بیت کوین تحت کنترل هیچ مقام مرکزی، دولت یا موسسه مالی نیست. به جای آن، تراکنش‌ ها از طریق مکانیزم اجماع اثبات کار و توسط شبکه‌ای توزیع شده از رایانه ‌ها (نود ها) تأیید می‌شوند.
  • فناوری بلاک چین: بیت کوین از بلاک چین استفاده می‌کند، یک دفتر کل عمومی غیر متمرکز و شفاف که تمام تراکنش‌ ها را ثبت می‌کند. این فناوری تضمین می‌کند که هر تراکنش به درستی ثبت و تأیید می‌ شود و امکان شفافیت و تغییر ناپذیری را فراهم می‌کند.
  • عرضه محدود: تعداد بیت کوین‌ ها محدود به ۲۱ میلیون واحد است؛ به این معنی که هرگز بیش از ۲۱ میلیون بیت‌ کوین در گردش نخواهد بود. نود ها برای حل مسائل پیچیده ریاضی به منظور اعتبار سنجی تراکنش‌ ها و افزودن آنها به بلاک چین با هم رقابت می‌کنند. ماینرها برای تلاش ‌های خود با بیت‌کوین ‌های جدید پاداش می‌گیرند، اما این پاداش به مرور زمان و طبق برنامه کاهش می‌ یابد.
  • امنیت: بیت کوین از روش‌های رمزنگاری برای امنیت تراکنش ‌ها و تأیید ایجاد بلاک‌ های جدید استفاده می‌نماید. هر تراکنش به صورت دیجیتالی امضا می‌شود تا صحت و یکپارچگی آن تضمین شود. ساختار غیر متمرکز شبکه و مکانیزم اجماع، دستکاری سیستم را برای عوامل مخرب بسیار دشوار می‌کند.
  • دسترسی جهانی: تراکنش ‌های بیت کوین را می‌توان بدون نیاز به واسطه ‌های سنتی مانند بانک ‌ها، به صورت جهانی انجام داد. تا زمانی که افراد به اینترنت متصل باشند، می‌توانند بیت کوین را از هر نقطه‌ای از جهان ارسال و دریافت کنند.

بیت کوین از کجا می‌آید؟

برای ظهور بیت کوین، عملیات استخراج ضروری است. برای خرید و فروش بیت کوین، باید به حل چند معادله ریاضی بپردازید که تأیید کننده تراکنش‌ های مالی است. این تراکنش‌ ها توسط افرادی به نام ماینرها تصحیح می ‌شود.

ماینرها فرد یا سازمانی است که از طریق استفاده از کامپیوترهای پرقدرت به حل مسائل شبکه می‌پردازند. این شبکه نیز به عنوان پاداش برای حل این مسائل، بیت کوین به آنها اعطا می‌شود. به این ترتیب، چرخه بیت کوین تکمیل می‌شود.

بیت کوین از کجا می‌آید؟

منبع بیت کوبن

بیت کوین در کجا ذخیره می‌شود؟

شاید پیرامون نگهداری و ذخیره سازی بیت‌کوین در کیف پول شنیده باشید؛ اما در واقع اینگونه نیست. بیت کوین به صورت مستقیم در کیف پول‌های فیزیکی ذخیره نمی‌ شود؛ بلکه اطلاعات تراکنش‌ ها و انتقال ‌ها در شبکه بلاکچین ثبت می‌شوند. اعتبار و موجودی حساب شما بر پایه خروجی ‌های تجاری انجام شده‌است که به آنها UTXO می‌گویند.

دریافت و ارسال بیت کوین چطور انجام می‌شود؟

در شبکه بیت کوین، هر شخصی یک «آدرس عمومی» (Public Address) و یک «کلید خصوصی» (Private Key) دارد. آدرس عمومی برابر با یک شماره حساب و کلید خصوصی معادل یک رمز دسترسی به حساب می ‌باشد. به منظور انتقال بیت کوین، فرستنده مقدار مورد نظر بیت کوین را از حسابش به آدرس گیرنده یا همان آدرس عمومی او ارسال می‌کند و این تراکنش را با استفاده از کلید خصوصی خود امضا می‌کند.

پس از امضای تراکنش، آن به نودهای شبکه ارسال می‌شود. نودها اعتبار تراکنش را با بررسی موجودی و اعتبار کلید خصوصی تأیید می‌کنند. در صورت صحت تمام موارد، تراکنش تأیید اولیه می‌گیرد و به بلاک‌ های جدید اضافه می ‌شود. با استخراج یک بلاک جدید، تراکنش درون آن بلاک وارد رکوردهای بلاکچین شده و در نتیجه تائید شده می‌شود. هرچه بلاک‌ های بیشتری به بلاکچین افزوده شود، اعتبار این تراکنش نیز افزایش می‌ یابد.

چه کسی بیت کوین را ساخته است؟

یک هویت ناشناس با نام “ساتوشی ناکاموتو” شناخته شده به عنوان خالق بیت کوین. او در سال 2007 فعالیت‌های مرتبط با توسعه بیت کوین را آغاز کرد و تعاملات خود را با چند رمزنگار دیگر داشت.

ناکاموتو در سال 2008 دامنه bitcoin.org را ثبت کرده و وب‌سایتی با این آدرس راه‌اندازی کرد. در همان سال، او یک مقاله معرفی بیت کوین که به عنوان “وایت پیپر” بیت کوین شناخته می ‌شود، منتشر کرد.

در تاریخ 9 ژانویه 2009، نسخه اولیه از نرم‌افزار بیت کوین در وب‌سایت SourceForge منتشر شده است. ناکاموتو اولین بلاک از بلاکچین بیت کوین را در تاریخ 3 ژانویه 2009 استخراج کرد و به ادامه این فرآیند، افراد دیگری نیز وارد این شبکه شدند.

چه کسی بیت کوین را کنترل می‌کند؟

تعدادی از کامپیوترها تنها دارای یک نسخه از بلاکچین هستند و برخی دیگر فعالیت استخراج بیت کوین را نیز انجام می‌ دهند.
مجمع ماینرها مسئول تصمیم‌گیری در خصوص قوانین، امکانات و کدهای نرم‌افزار بیت کوین است. تمام افراد می‌توانند تغییرات موردنیاز خود را در قالب استانداردهای مشخص به جامعه ماینرها ارائه دهند. اگر این پیشنهادها حمایت لازم را بدست آورند، آنها بین ماینرها رأی گذاشته شده و در صورت تصویب، به بیت کوین اعمال می ‌شوند.

روش به‌ دست آوردن بیت کوین چیست؟

بیت کوین را می ‌توان با استخراج یا خرید به دست آورد. در استخراج، افراد با قدرت محاسباتی کامپیوتر یا ASIC خود به شبکه متصل می‌ شوند و پاداش دریافت می‌کنند. استخرهای استخراج نیز واحدهای قوی ‌تری هستند که بلاک‌ ها را استخراج می‌کنند و پاداش را بین اعضا تقسیم می‌کنند.

چطور بیت کوین بخریم؟

بیت کوین را می‌توانید از صرافی‌های مختلف با واحدهای پولی معمولی مثل دلار یا یورو خریداری کنید. در حال حاضر صرافی‌ های بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که امکان خرید و فروش بیت کوین با ارزهای متداول فراهم کرده‌اند.

در این صرافی‌ ها، می‌ توانید پول خود را از طریق کارت بانکی به حساب صرافی انتقال داده و سپس بیت کوین خریداری کنید. اما اهمیت دارد که این کار را فقط در صرافی‌ های قابل اطمینان و معتبر انجام دهید. بعد از خرید، بهتر است بیت کوین خود را به کیف پول دیجیتال خود انتقال دهید تا در امان باشد. بهترین روش نگهداری بیت کوین، نگهداری آن در کیف پول شخصی است.

چطور بیت کوین بخریم؟

خرید بیت کوین

جمع بندی

به طور خلاصه، بیت کوین یک ارز دیجیتال کامل است که در بستر بلاکچین به صورت غیر متمرکز فعالیت می‌کند. این فناوری ارزشمند توانسته است نظام مالی جهان را تحول دهد و امکانات منحصر به فردی را برای افراد فراهم کند. با استفاده از بیت کوین، می ‌توانید امنیت بیشتری در تراکنش‌های خود داشته باشید و به صورت مستقیم و بدون واسطه به تبادل دارایی‌ها بپردازید.

سوالات متداول بیت کوین چیست

چگونه امنیت تراکنش‌ ها در شبکه بیت کوین تأمین می‌شود؟
امنیت تراکنش ‌ها در شبکه بیت کوین به وسیله اجماع اثبات کار و بلاکچین تأمین می‌شود. هر تراکنش قبل از ثبت در بلاکچین توسط ماینرها تأیید شده و بعد از ثبت، به‌خوبی قفل شده و قابل تغییر نیست.

چرا بیت کوین نیازی به واسطه‌ های مالی مانند بانک‌ ها ندارد و چگونه این امکان را برای افراد فراهم می‌کند؟
بیت کوین بی‌نیاز به واسطه‌ های مالی مانند بانک‌ ها است زیرا تراکنش ‌ها به صورت مستقیم بین افراد انجام می‌شود و هیچ نهاد واسطه‌ای بین آنها قرار نمی‌گیرد. این امر امکان انجام تراکنش ‌های سریع و مقرون به صرفه‌ تر را برای افراد فراهم می‌کند.

چه عواملی بر سودآوری استخراج بیت‌کوین تأثیر می‌گذارند؟
استخراج بیت کوین به هزینه برق و قیمت دستگاه‌ ها و بیت کوین بستگی دارد. برای محاسبه سودآوری، از ماشین حساب استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کنید. با توجه به پیچیدگی و تغییرات بازار، اطلاعات خود را به‌ روز نگه دارید.

امتیاز دهید

نظر دهید

پاسخ دهید

3 × 1 =

دنبال‌ چی
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0