یک خبرگزاری دولتی در گزارشی از ۸۱ میلیارد بازدید پستهای منتشر شده در پلتفرم ایتا در مقابل ۲ میلیارد بازدید پستهای تلگرامی در ماه گذشته خبر داده است، آماری که در همین گزارش مورد تردید قرار گرفته است.
بر پایه نظرسنجی انجامشده از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، تلگرام تا پیش از فیلتر شدن، محبوبترین پیامرسان در ایران بود؛ بهگونهای که در سال ۱۳۹۶، ۶۲.۲ درصد ایرانیان عضو آن بودهاند. البته در همین گزارش بازدید چهل برابری پستهای ایتا مورد تردید قرار گرفته است. در این باره میخوانیم: «تعداد پستهای منتشر شده در دو پیامرسانی به طور تقریبی با هم برابر است اما در ایتا با وجود اینکه تقریبا یک سوم منابع و کانال خبری برای ارسال پست وجود داشته اما با افزایش ۴۰ برابری بازدید روبرو هستیم که بدون شک این میزان اختلاف غیرطبیعی و ناشی از دستکاری، استفاده از رباتها و بدافزارها به نظر میرسد زیرا تلگرام فارسی با وجود کانالهای خبررسانی بیشتر، به اندازه ۲.۵ درصد ایتا بازدید گرفته و حتی وجود فیلترینگ تلگرام در ایران و فیلترنبودن ایتا، این میزان اختلاف و بازدید ۴۰ برابری را توجیه نمیکند.»
حال ایرنا در یک گزارش نگاهی مقایسهای به عملکرد ایتا و تلگرام در مردادماه ۱۴۰۲ انداختهایم که بر اساس آن: «در مردادماه ۱۴۰۲ در ایتا، ۱۱ میلیون و ۶۳۷ هزار پست از سوی ۱۰۳ هزار کانال یا منبع رسانهای منتشر شده و درمجموع ۸۱ میلیارد بازدید گرفتهاند؛ در مقابل در همین بازه زمانی در تلگرام، ۱۲ میلیون و ۵۲ هزار پست از سوی ۲۶۷ هزار نفر نشر و بازنشر و یک میلیارد و ۹۳۹ میلیون بازدید گرفتهاند.»
البته که آمار ایرنا درباره تعداد پستهای منتشر شده در کانالهای تلگرامی و تعداد بازدیدهای آن نیز با دیگر آمار موجود همخوانی ندارد. برای نمونه در گزارش سالانه یکتانت درباره بازاریابی دیجیتال درباره آمار پستهای تلگرامی و بازدید آنها آمده است: «سال گذشته، در کانالهای عمومی تلگرامی بیش از ۶۶۰ میلیون پست منتشر شد و هر کاربر ایرانی بیش از ۷ هزار پست را بهطور متوسط لایک کرد. بیش از ۵۲۱ میلیون پست را ۸۷۰ هزار کانال منتشر کردند که ۵۹۳ میلیارد بار دیده شدند.»
در بخش دیگری درباره پربازدیدترین پست تلگرامی و ایتایی آمده است: «پربازدیدترین پست تلگرامی نیز نزدیک به ۴۰۰ هزار بازدید داشته که مربوط به ادعای هکشدن سایت سنجش بوده حال آنکه در ایتا یک پست مذهبی حاوی دعا و زیارت امام حسین که از کانال قم آنلاین بازنشر شده، ۱۳ میلیون بازدید کسب کرده است. این اختلاف چند برابری بیش از هرچیز احتمال دستکاری در ایتا را مشخص میکند زیرا با فرض اینکه این زیارت از سوی تعداد زیادی کانال مذهبی بازنشر شده باشد و عضویت کاربران ایتا در ایران را چند ده میلیون در نظر بیگریم، باز هم بازدید ۱۳ میلیونی یک پست در پیامرسان ایرانی قابل باور به نظر نمیرسد.»
/خبرآنلاین