ممکن است موتور جستوجوی بینگ مایکروسافت جای گوگل را به عنوان سرویس جستوجوی پیشفرض در دستگاههای شرکت سامسونگ الکترونیکس بگیرد. روزنامه نیویورکتایمز در گزارشی نوشت: سامسونگ که بزرگترین سازنده تلفن هوشمند در جهان است، در حال بررسی استفاده از بینگ به جای گوگل در سرویس جستوجوی پیشفرض است و چنین اقدامی، درآمد سالانه حدود سه میلیارد دلاری گوگل را به خطر خواهد انداخت. تهدید بینگ برای نفوذ جستوجوی گوگل، در ماههای اخیر با افزوده شدن فناوری هوش مصنوعی چتجیپیتی شرکت OpenAI به بینگ، جدیتر شده است.
طبق آمار موسسه تحقیقاتی آیدیسی، سامسونگ ۲۶۱ میلیون تلفن هوشمند در سال ۲۰۲۲ فروخت که همگی به نرمافزار اندروید گوگل مجهز بودند. این شرکت کرهای مدتها با مایکروسافت و گوگل همکاری کرده و دستگاههای این شرکت با کتابخانه اپلیکیشنها و خدمات هر دو شرکت مانند واندرایو و نقشه گوگل عرضه شدهاند. این مذاکرات همچنان ادامه دارد و سامسونگ شاید هنوز برای نگه داشتن گوگل به عنوان تامینکننده اپلیکیشنهای پیشفرض خود، تصمیم نگرفته باشد.
گوگل سرگرم کار روی پروژههای متعدد برای بهروزرسانی و نوسازی خدمات جستوجوی خود برای اجتناب از عقب افتادن از رقیبانش است. این تغییرات شامل افزوده شدن قابلیتهای هوش مصنوعی به قابلیتهای فعلی تحت پروژه «مگی» است که بیش از ۱۶۰ نفر مشغول کار روی آن هستند. لارا لوین، سخنگوی گوگل در بیانیهای اعلام کرد گوگل درباره افزودن قابلیتهای جدید به جستوجو که با هوش مصنوعی کار میکنند، هیجانزده است. گوگل به واسطه توافق سامسونگ و یک توافق دیگری که با اپل به ارزش سالانه ۲۰ میلیارد دلار دارد، سهم بالاتری از بازار دستگاههای موبایل در آمریکا و اکثر نقاط جهان دارد. بر اساس گزارش بلومبرگ، مدلهای زبان بزرگ، مانند مدلی که زیربنای چتجیپیتی و عملکرد روبات چت در بینگ مایکروسافت است، برای گوگل تازگی ندارد. این شرکت دستیار جستوجوی روبات چت بارد (Bard) را راهاندازی میکند، اما این کار را کاملا محتاطانه انجام خواهد داد.
/دنیای اقتصاد